6 съвета за това как да се изправим срещу мобинга или тормоза на работното място

Трудовия мобинг е термин, произхождащ от английски и означава притеснявам

Въпреки това неговото най-точно определение се състои в това, че става дума за тормоз в работната среда, където човек или група упражняват систематично (поне веднъж в седмицата) извънредно голямо психологическо насилие през дълъг период от време (повече от шест месеца) върху друг човек на работното място.

Мобинга е феномен, чието разпространение се увеличава по света според статистиките на Международната работническа организация, дължейки се главно на икономическата криза, срещу която се изправят много страни.

В този смисъл работника въпреки че преживява трудов натиск, се стреми да запази работното си място, тъй като да загуби източника си на доходи и да намери друга работа може да се окаже много трудно.

Предприятията могат да използват тогава мобинга като формула за да досаждат на  работника и да го накарат да си тръгне успявайки да го уволнят без да им струва нищо.

За да може да се разбере дали човек страда от мобинг или тормоз на работното място е важно да се разпознае враждебното поведение, което може да включва действия срещу репутацията или личното достойнство на засегнатия, действия срещу упражняването на работата му, манипулация на комуникацията или на информацията и ситуации на неравнопоставеност.

Мобингът може да има последствия за засегнатия работник.

Разстройствата на тревожност и депресия са най-честите емоционални патологии, които понякога се свързват също с психофизиологични разстройства като увеличаване на артериалното налягане, проблеми със съня и т. н. Социалната изолация и ниската трудова производителност са други от главните последствия от трудовия тормоз.

С цел да се избегнат тези негативни последици и да можеш да се изправиш срещу мобинга ти предлагаме следните съвети:

1. Нормализиране на негативните емоции. Нормално е да се чувстваш зле заради това, което се случва. „Ненормалното“ е това, което се случва. По тази причина е необходимо да се убедиш, че нямаш вина, защото другите се държат зле.

2. Да се възползваш от подкрепа. Необходимо е да търсиш подкрепа от колеги, които са пострадали или страдат от този проблем за да си помагате взаимно. В някои случаи натрапникът се плаши когато вижда, че жертвата се радва на достатъчно подкрепа.

3. Да се утвърдиш сред натрапниците поне в началото. Необходимо е да му кажеш че поведението му те притеснява. Ако след като го кажеш ситуацията продължава да е същата, не трябва да  показваш, че се чувстваш наранен или че те е страх. Важно е да си изградиш щит пред тези хора, които фактически не те познават и трябва да си подготвен за да можеш да го покажеш.

4. Документирай ситуациите в които се провежда мобинга. Трябва да се отбележи какво точно се случва, кои са участниците, каква е реакцията ти и т.н. Проблемът на психическия тормоз е много субективен. Затова е необходимо да се опиташ да бъдеш възможно най-обективен когато се разкрива това, което се случва, ако трябва да се прибегне към правни мерки.

5. Да се потърси адвокат, за да се разгледат възможностите. Като имаш предвид предишния съвет и решиш да прибегнеш към правни средства, е необходимо преди това да се консултираш с адвокат, за да определиш най-правилния начин на действие.

6. Да се прибегне към психолог. Понякога лошото емоционално състояние е толкова силно, че човек не може да се справи с него сам. Затова не трябва да се колебаеш, а да потърсиш психологически съвет, който да ти помогне да контролираш душевното си състояние и да научиш стратегии за това как да справиш със ситуацията, в която си попаднал.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s